Wat is de invloed van voeding op je (diepe) buikvet?

Een tijdje terug schreven we hier een artikel over de invloed van sporten op het viscerale, oftewel diepe, buikvet. Uit onderzoek bleek dat vooral inactiviteit enorm veel invloed kan hebben op de ontwikkeling van dit type vet. Wat op zijn beurt weer behoorlijke consequenties kan hebben op de gezondheid van een persoon. Blijven bewegen is dus van levensbelang, zullen we maar zeggen. In dat artikel gingen we nog niet heel diep in op de invloed die ons eetpatroon kan hebben op dit diepe buikvet. Daar zal deze blog zich meer op richten. 

Als we naar wetenschappelijk onderzoek kijken zijn meta-analyses vaak een goede indicatie van een breder perspectief op een probleem. Bij meta-analyses wordt er gekeken naar meerdere artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan, waarbij we dus een breder beeld krijgen van de conclusies die hierover getrokken kunnen worden. Een voorbeeld van zo’n onderzoek is er een uit 2016 (zie bron onderaan) die zowel kijkt naar het effect van beweging als voedingspatroon op VAT (Visceral Adipose Tissue), oftewel visceraal vet. 

Honderdzeventien studies werden bekeken en de eerste conclusie die getrokken kon worden is dat zowel beweging en een verandering in voedingspatroon voor een significante daling in het visceraal vet veroorzaakten. Goed nieuws, maar niet heel verrassend als je het ons vraagt. 

Als we wat dieper in de resultaten duiken, zien we wel wat verrassendere conclusies. De onderzoekers zagen dat het effect van het voedingspatroon groter was op het algehele verlies van lichaamsgewicht. Echter, had meer beweging op zijn beurt juist weer een groter effect op het verminderen van visceraal vet. Een combinatie van beiden lijkt dus het meest geschikt om zowel in lichaamsgewicht als in diep buikvet af te willen vallen.  

 

Daarnaast werd er geconcludeerd dat een verlies in totaal lichaamsgewicht niet per definitie hoeft te betekenen dat er ook veranderingen plaats vinden in het viscerale vet. We moeten dus uitkijken om een vermindering in lichaamsgewicht als enige aanwijzing moeten gebruiken om een verbetering in gezondheid te kunnen waarnemen. Hierbij is het van belang om ook het visceraal vet dus in ogenschouw te nemen, dat niet per definitie afneemt bij het afvallen in lichaamsgewicht.

Als we vervolgens kijken naar welke invloed je voedingspatroon kan hebben op dit diepe buikvet, dan zijn er de laatste jaren interessante onderzoeken gedaan met behulp van MRI scans. Deze scans konden op langere termijn een accuraat beeld geven van de inwendige lichaamssamenstelling van een persoon. Zo keek in 2017 een onderzoek naar de verschillen in een Mediterraans / low-carb dieet en een low-fat dieet op onder andere de hoeveelheid visceraal vet bij personen, over een periode van 18 maanden. Wat bleek? Het Mediterraanse / low-carb dieet was significant beter ten opzichte van het low-fat dieet om visceraal vet te verminderen over een langere tijd. Ondanks dat wij vooral geloven dat een gebalanceerd, gezond dieet het belangrijkst is, kunnen we wellicht wel stellen dat de misvatting dat je van het eten van vetten (m.u.v. transvetten natuurlijk) ook ongezonder en zelf ‘vetter’ wordt, het beste de wereld uit geholpen kan worden, mocht dit nog niet gebeurd zijn. In dit geval blijkt in ieder geval weer juist het tegenovergestelde.

Concluderend kunnen we dus stellen dat zowel fysiek actiever worden, als het verbeteren van je voedingspatroon ervoor zorgen dat de risico’s op gezondheidsproblemen, veroorzaakt door visceraal buikvet, verminderd kunnen worden. Waarbij deze veranderingen niet altijd direct zichtbaar zijn in lichaamsgewicht alleen. 

Bronnen:

Yftach Gepner, Ilan Shelef, Dan Schwarzfuchs, Hila Zelicha, Lilac Tene, Anat Yaskolka Meir, Gal Tsaban, Noa Cohen, Nitzan Bril, Michal Rein, Dana Serfaty, Shira Kenigsbuch, Oded Komy, Arik Wolak, Yoash Chassidim, Rachel Golan, Hilla Avni-Hassid, Avital Bilitzky, Benjamin Sarusi, Eyal Goshen, Elad Shemesh, Yaakov Henkin, Michael Stumvoll, Matthias Blüher, Joachim Thiery, Uta Ceglarek, Assaf Rudich, Meir J. Stampfer, Iris Shai. Effect of Distinct Lifestyle Interventions on Mobilization of Fat Storage Pools: The CENTRAL MRI Randomized Controlled Trial. Circulation, 2017; CIRCULATIONAHA.117.030501 DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.117.030501

J. H. M. Verheggen, R, Maessen, Martijn, J. Green, D, R. M. M. Hermus, A, Hopman, Maria, H. T. Thijssen. A systematic review and meta-analysis on the effects of exercise training versus hypocaloric diet: distinct effects on body weight and visceral adipose tissue: Effects of exercise versus diet on visceral fat. Obesity Reviews, 2016, 17, DOI: 10.1111/obr.12406

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.