Welke invloed heeft ultra-bewerkt voedsel op je gezondheid?

Twee grote onlangs gepubliceerde Europese studies vinden een positieve link tussen de consumptie van “ultra-bewerkt” voedsel en cardiovasculaire ziekte. En ditzelfde geldt voor de kans om vroeger te overlijden.

Wat ze onder ultra bewerkt voedsel verstaan? Verpakte koekjes en snacks, frisdrank, ontbijtgranen met veel suiker, kant-en-klaar maaltijden. Maar ook bepaalde soepen en bewerkte vlees- en visproducten noemen de onderzoekers als voorbeelden. Vaak hebben zij veel toegevoegde suikers, vet en/of zout, maar bevatten ze weinig vitaminen en vezels. In veel landen bestaat het dieet van de inwoners voor zo’n 25 tot 60 procent uit deze producten.

Voorgaande studies linken ultra bewerkt voedsel al aan een hogere kans op obesitas, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en sommige soorten kanker. Maar hard bewijs voor een causaal verband is nog steeds schaars.

Ook de onderzoekers van deze studies geven aan dat er meer onderzoek nodig is om de mogelijke effecten te onderzoeken. Ook hier moet een direct, causaal verband nog vastgesteld worden. Toch roepen zij instanties op om de consumptie van verse, minimaal bewerkte producten te promoten ten opzichte van heel bewerkt voedsel.

Cardiovasculaire ziekte

In de eerste studie bekeken onderzoekers uit Frankrijk en Brazilië naar het mogelijke verband tussen ultra-bewerkt voedsel en zowel cardiovasculaire ziekte als cerebrovasculaire ziekte. BIj deze laatste ziekte wordt de bloedtoevoer naar het hart en brein beperkt.
De resultaten laten zien dat bij een toename van 10% in de proportie ultra-bewerkt voedsel in het dieet was geassocieerd met significant hogere aantallen van beide ziekten. Het omgekeerde verband is ook te zien, meer onbewerkt voedsel zorgde voor een lagere kans op de ziekten.

Kans op overlijden

In de tweede studie evalueren onderzoekers uit Spanje de mogelijke link tussen ultra-bewerkt voedsel en kans op overlijden (door alle oorzaken). Zij keken naar het aantal momenten op een dag dat er ultra-bewerkt voedsel gegeten werd. Meer dan 4 ‘servings’ per dag werd geassocieerd met een toegenomen kans op overlijden. Dit ten opzichte van minder dan twee ‘servings’ per dag. Zorgelijke cijfers wel.

Geen causaliteit

En ondanks dat het zorgelijke cijfers zijn moet je, zoals al eerder genoemd, bij dergelijke studies wel een slag om de arm nemen. Beide studies zijn observationeel, en kunnen dus geen direct verband (causaliteit) bevestigen. Er is dus een kans dat een deel van de aangetoonde risico’s komt door factoren die niet in de onderzoeken meegenomen zijn.

Wel kun je zeggen dat in beide studies de bekendste levensstijl risicofactoren al meegenomen zijn in het onderzoek. En alsnog wordt heel bewerkt voedsel gelinkt aan een mindere gezondheid.

Advies

Mede hierdoor durven de onderzoekers dus wel redelijkstellig te zijn. Volgens hen kunnen beleidsmakers en instanties hun aanbevelingen hierop aanpassen. Minder veel heel bewerkt voedsel dus.

Onze Personal Trainers in Apeldoorn en Arnhem zullen dit vaak ook aanraden. Meestal is de 80/20 regel hierbij een handige vuistregel. 80% gezond en vers voedsel en 20% reserveren voor wat minder gezond eten en drinken. Helemaal perfect gezond eten en tijdens een etentje ook hier enorm streng zijn voor jezelf zal op den duur alleen maar averechts kunnen werken.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.