Wil jij stoppen met jojoën en je overgewicht blijvend verliezen?

Energy-expenditureKen je dat, dat je eindelijk die paar kilo’s bent kwijt geraakt maar een paar maanden later zitten ze er weer aan!
Dan ben je niet de enige, sterker nog slechts 1 op de 6 mensen met overgewicht raakt dit gewicht blijvend kwijt. De rest komt helaas weer aan. Uit onderzoek blijkt dat dit niet heel raar is, je lichaam past zich namelijk aan na het verliezen van gewicht. Om te kunnen leven (voedsel verteren, interne organen aansturen, ademen etc.) verbranden we iedere dag energie, dit noemen we het basale metabolisme (ook wel BMR voor Basal Metabolic Rate of Energy Expenditure). Je verbrand dus een X aantal calorieën per dag om te kunnen leven. Wanneer je gewicht verliest denkt je lichaam dat er te weinig voedsel (energie) om handen is om dit basale metabolisme op peil te houden. Je lichaam reageert hierop door zuiniger met de energie om te gaan, je basale metabolisme daalt. Met andere woorden je gaat per dag standaard minder calorieën verbranden! Omdat wij hier niet van op de hoogte zijn (je lichaam verteld je dit niet even), krijg je uiteindelijk weer teveel calorieën binnen en zitten de pondjes er net zo makkelijk weer aan! Onderzoekers aan de New Balance Foundation Obesity Prevention Center Boston Children’s Hospital hebben dit effect onderzocht aan de hand van 3 typen diëten. Namelijk een laag vet dieet, een laag koolhydraten dieet en een laag glycemische index dieet. Deze laatste heeft te maken met voedsel dat je suikerspiegel langzaam doet stijgen, dit is voornamelijk zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Uit de resultaten bleek dat het lage vet dieet het basale metabolisme het meest deed dalen; gemiddeld -205 kcal per dag. Bij het lage glycemische index dieet was dit -166 kcal per dag en bij het lage koolhydraten dieet -138 kcal per dag. Wanneer de onderzoekers keken naar het verschil in totale calorie verbruik per dag zat er een verschil van wel -300 kcal per dag tussen de diëten, dit komt overeen met een 1 uur gemiddelde beweging! Je zou aan de hand van deze cijfers dus denken dat het lage koolhydraten dieet het beste is, er zit echter een addertje onder het gras. De effecten van een lage koolhydraten inname brengen allerlei gezondheidsgevaren met zich mee, variërend van een verslechterde werking van het geheugen tot een hogere kans op hart en vaatziektes.

Wil jij dus je gewicht blijvend verliezen? Pas dan je voeding  aan door zoveel mogelijk producten te eten met een lage glycemische index. Hierdoor houdt je langer een verzadigd gevoel en krijg je minder snel honger. Ook de geleidelijke energie afgifte van deze producten houdt je vitaal gedurende de dag. Hierbij moet wel gezegd worden dat het aantal calorieën dat je binnenkrijgt en verbrand nog steeds de grootste rol speelt, houdt hier dus altijd rekening mee.

Wil je meer weten de glycemische index van voedingsproducten? Check dan www.gelukkiglijf.nl. Wil je voedingsadvies, wat je wel en niet mag eten? Neem dan contact met mij op.

Bron: Cara B. Ebbeling et al. Effects of Dietary Composition on Energy Expenditure During Weight-Loss Maintenance. JAMA, June 27, 2012 DOI: 10.1001/jama.2012.6607

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.