Zorgt een laat of geen ontbijt voor een grotere kans op overgewicht?

Vorige week was er op onze blog te lezen over de misvatting dat het lichaam al vrij snel in een spaarstand gaat als het te weinig calorieën binnen krijgt. Een zelfde redenering wordt ook nogal eens gebruikt voor het overslaan van maaltijden. Bijvoorbeeld het overslaan van je ontbijt. Dit wordt als een zonde gezien, omdat je mét het nuttigen van een ontbijt je metabolisme op gang zou brengen. Maar heeft het overslaan van je ontbijt daadwerkelijk negatieve consequenties voor je lichaam?

Verhoogde kans op overgewicht

Vaak wordt het advies om je ontbijt niet over te slaan gebaseerd op onderzoeken die aantoonde dat mensen die minder vaak een ontbijt eten, een verhoogde kans hebben op overgewicht. Een kanttekening die je hierbij kan maken is dat dit voornamelijk ging over mensen die onregelmatig eten. Soms ontbijt om 7 uur, soms om 10 uur, soms pas in de middag. Oftewel, er zit weinig lijn in het eetpatroon van deze mensen. Maar of het soms overslaan van het ontbijt hierin de factor is die ervoor zorgt dat ze een verhoogde kans hebben op overgewicht is maar de vraag. 

Structureel ontbijt overslaan 

Ander onderzoek laat namelijk zien dat wanneer mensen structureel hun ontbijt overslaan, dit geen negatieve gevolgen heeft. Overigens is het niet helemaal juist om te stellen
dat ze hun ontbijt overslaan, ze stellen hem alleen uit naar een later tijdstip. Ze ‘doorbreken’ hun vastperiode later. Vandaar dat de Engelse benaming ook breakfast is natuurlijk. Er is dus weinig mis met bewust later eten. Wanneer je dit bewust structureel doet. Op dat moment ben je waarschijnlijk überhaupt bewuster bezig met je voeding. 

Spaarstand

Ook hier is de zogenaamde ‘spaarstand’ niet iets wat een rol speelt in het wel of niet aankomen als gevolg van het niet eten. Het is dus niet zo dat het lichaam direct reageert op de minder calorieën door al de aanwezige energie op te slaan of er op een of andere manier zuiniger mee om te gaan. 

Structuur

Wat belangrijker is dan wel of geen ontbijt eten, is de routine die je in je eetpatroon hebt. Ga je goed op een stevig ontbijt? Vooral doen, maar het liefst dan wel elke dag. Je zult dan ook merken dat je hier snel aan went, op welk tijdstip je bijvoorbeeld honger krijgt. Ga je beter op een ontbijt veel later op de ochtend, dan geldt in feite hetzelfde. Weet vooral wat voor jou werkt en maak hier je vaste routine van. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.