De griep op afstand houden? Let hier op!

griepHet is weer de tijd van het jaar en de griep heerst. Links en rechts krijgt een goed aantal het te pakken. Dit is vaak erg vervelend en vraag je jezelf af: ¨Waarom ik?¨ of ¨Hoe kan dat nou?¨. Als we op onderzoek gaan om te kijken wat nou de oorzaak was is het al te laat, je bent ten slotte ziek. Misschien heb je momenteel de griep en wil je het de volgende keer niet krijgen of heb je het niet en wil je het zo houden. Hierbij wat tips om je weerstand te versterken en de griep op afstand te houden.

We zullen hier niet de basis bespreken (was je handen regelmatig etc.), maar kijken meer naar leefstijl veranderingen die bijdragen aan een verbeterde weerstand of die helpen de griep op afstand te houden.

Voeding

We weten allemaal dat voeding een behoorlijke impact heeft op onze gezondheid, maar wat helpt mee aan het afweren van de griep?

Groente en fruit

Volgens onderzoek speelt groente en fruit een belangrijke rol in het afweren van de griep (1). Groente en fruit bevat quercetin, wat antivirale eigenschappen met zich mee brengt en je zo minder gevoelig maakt voor de griep en je afweersysteem versterkt. Je kan quercetin vinden in: broccoli, druiven, rode uien en blauwe bessen.

Vitamines

En hoe zit het met vitamines en vitamine drankjes? Zodra mensen ziek zijn beginnen ze deze naar achter te gooien, maar alleen is het dan al vaak te laat. Je zult niet ineens magisch beter worden door een vitamine-shotje te nemen, net als dat je door een keer een salade te eten geen 10 kilo afvalt. Een vitamine tekort kan je wel gevoeliger maken voor de griep en ervoor zorgen dat je immuunsysteem niet optimaal werkt. Het liefst hebben we natuurlijk dat je de vitamines haalt uit voeding en niet supplementen, maar als je een tekort hebt en supplementen gaat gebruiken, doe dit dan voordat je de griep te pakken hebt!

Vitamine D helpt bij zowel bij het tegen gaan van de griep zowel als het beschermen tegen verkoudheid (2). In de zomer krijg je vaak wel je dagelijkse dosis vitamine D door de zon, maar in deze periode van het jaar vaak minder. Dan kan het helpen om je vitamine D te verhogen en zo je weerstand te verbeteren. Vis, roodvlees en eieren bevaten bevatten vaak vitamine D.

Vitaminen C helpt net als vitamine D met het afweren van verkoudheid, maar ook aan het verminderen van de symptomen. Als je 6-8 gram vitamine C neemt kan het een positieve rol spelen in het verminderen van klachten (3).

Bij zowel vitamine C en D dat het lichaam beter in staat is de griep en verkoud af te weren wanneer het dagelijks de benodigde vitamines krijgt. Als je tijdens je verkoudheid of griep opeens allemaal multi-vitamine pillen begint te slikken is het eigenlijk al te laat. Je wilt dat je dagelijks aan je vitamines en mineralen komt en het liefst door middel van gewone voeding, dus kijk eerst daar naar.

Slaap

 

Je hebt je huisarts of een van je ouders vast wel horen zeggen dat je vooral rust moet nemen. Rust wordt niet verder uitgepluisd, maar heeft vaak toch te maken met slaap. Beeld je maar eens in hoe je je voelt met een nacht geen slaap. Je voelt je dan vaak sloom, vermoeid en zwak. Als jij je zo voelt, hoe staat je immuun-systeem er dan voor? Waarschijnlijk niet zo best!

Onderzoek laat zien dat je eerder de griep of een verkoudheid te pakken krijgt wanneer je minder of weinig slaap (4). Dit betekent dus dat niet alleen een slapeloze nacht je potentieel gevoeliger maakt voor een griep of verkoudheid, maar ook een (chronish) slaaptekort. Slaap is erg belangrijk in het optimaal functioneren van je lichaam, maar ook je geest. Daarom raden we bij Gelukkig Lijf aan elke nacht 7-8 uur slaap te pakken.

Beweging

Sporten doet veel wonderen, maar wist je dat met regelmatige beweging jezelf ook beter voorbereid op een potentiële griep of verkoudheid? Wekelijks sporten zorgt ervoor dat je minder snel een verkoudheid te pakken hebt en dat als je het dan toch te pakken hebt zorgt het ervoor dat de klachten een stuk minder zwaar zijn (5). Ook hier gaat het erom dat je dit (al) doet en mee bezig bent voordat je ziek bent.

Mentale gezondheid

Je mentale weerstand werkt ook als een barrière tegen de griep of verkoudheid. Langere periodes van stress hebben een behoorlijke impact, ook op je immuun-systeem. Is je veerkracht laag of ben je mentaal wat minder flexibel en ervaar je zo meer stress, dan kan dat gevolgen hebben voor jouw weerstand tegen de griep of een verkoudheid. Natuurlijk zul je van een stressvolle dag niet opeens ziek worden, maar constante stress speelt wel een rol.

Slot

Ziek worden we allemaal. Je kan het nooit 100% tegen gaan, maar je kan het je lichaam en immuunsysteem wel makkelijker maken een griep af te stoten of de klachten van verkoudheid te verminderen. Natuurlijk komt er meer bij kijken dan wat we zojuist benoemd hebben, maar het legt een mooie basis.

 

  1. American Physiological Society. (2008, September 3). Substance Found In Fruits And Vegetables Reduces Likelihood Of The Flu. ScienceDaily. Retrieved October 28, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080903080858.htm
  2. University of Queen Mary London. (2017, February 16). Vitamin D protects against colds and flu, finds major global study. ScienceDaily. Retrieved October 29, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170216110002.htm
  3. University of Helsinki. (2017, March 30). Larger doses of vitamin C may lead to a greater reduction in common cold duration. ScienceDaily. Retrieved October 29, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330115246.htm
  4. Lifespan. (2013, November 14). Lack of sleep in teens linked to higher risk of illness. ScienceDaily. Retrieved October 29, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2013/11/131114122105.htm
  5. BMJ-British Medical Journal. (2010, November 2). Physical fitness curbs frequency and severity of colds, study finds. ScienceDaily. Retrieved October 28, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2010/11/101101191545.htm