Zie het glas een keer als halfvol in plaats van halfleeg: Hoe een positieve mindset je leven kan verrijken.

Is het glas halfvol of half leeg? Ben je optimistisch of pessimistisch?  Wat moeten we met dit soort vragen? We krijgen ze allemaal wel eens om de oren geslingerd, maar zegt jouw antwoord echt iets over hoe je in het leven staat? Heeft deze optimische of pessimistische mindset ook echt gevolgen op andere gebieden in ons leven ? De pessimist zegt misschien van niet en de optimist natuurlijk van wel.

positieve mindset

Optimisme en gezondheid

Kan optimisme ervoor zorgen dat je morgen wakker wordt, je tien jaar longer voelt en geen last meer hebt van kwaaltjes en pijntjes? Wordt je door het glas halfvol te zien 20 jaar ouder dan iemand die het niet zo ziet? Optimisme, een positieve mindset is geen toverstok die 1, 2, 3 je problemen rondom je gezondheid oplost, maar het kan zeker een effect hebben.

Zo blijkt uit verschillend onderzoek dat positiviteit en optimisme kunnen bijdragen aan een gezond hart (1).  Dit komt mede omdat optimisme / een positieve mindset een rol spelen in gedachtegangen en gedrag. Dit resulteert in dingen zoals een gezonder dieet, meer beweging en minder stress, wat vervolgens weer effect heeft op je gezondheid en dus ook je hart. Als een gezond hart nog niet genoeg is om anders te gaan denken, dan wil ik je nog graag meegeven dat recent onderzoek aantoont dat optimisten langer leven (2). Dit heeft deels weer te maken met de positieve mindset van een optimist die invloed heeft op hun gedrag. Zo heeft een optimist vaker gezonde gewoontes die hun levensloop potentieel doen verlengen. Zij gaan misschien eerder een stukje wandelen of lopen wanneer zij stress ervaren i.p.v. alcoholgebruik of roken.

3 Tips om de optimist in je naar boven te halen

  1. Daag je negatieve gedachtes uit. Merk je vaak dat je je glas als half leeg ervaart? Zie je je plan al snel in de soep lopen? Vraag jezelf het volgende: Is deze gedachte accuraat of overdrijf ik? Is er een andere reden waarom ik zo negatief ben? Vaak zitten we niet lekker in ons vel wanneer we negatief zijn, probeer dit te achterhalen en zoek uit wat echt de boosdoener is.
  2. Creëer haalbare doelen. In een tijd waar Mark Wahlberg´s dag schema (bestaande uit 3 workouts, 7 maaltijden en een wekker die om 02:30 gaat) normaal wordt gevonden ervaren we misschien veel druk om wat er op een dag moet gebeuren. Ook vergelijken we ons snel met andere celebrities op het gebied van voeding en uiterlijk. Het kan dan erg frustrerend zijn om geen of weinig resultaat te zien na een week hard werken. Pas dus je doelen aan. In plaats van een six pack in 4 weken, zet als doel 0x sporten in de week naar 1x sporten in de week. Focus in plaats van … kilo´s eraf per week naar een gezond voedingspatroon (e.g. havermout en een stuk fruit als ontbijt i.p.v. een donut). Stel je doelen zo dat ze haalbaar zijn (zowel korte termijn en lange termijn) en ze je een positieve boost geven en zo bijdragen aan een positieve, optimistische ¨I can do it¨ mentaliteit.
  3. Leg de focus op jouw positieve kwaliteiten en eigenschappen. Lukt iets niet of ervaar je iets negatiefs? Wat is een (sterke) positieve eigenschap van jezelf die wellicht kan helpen?

Slot

Optimisme kan zeker wat betekenen voor onze gezondheid, maar eigenlijk komt dit door de veranderingen die komen door een positieve mindset. Zo maak je niet alleen sneller betere keuzes die je levensloop  doen verlengen, maar het kan je ook helpen met het zetten en behalen van doelen. Het behalen van doelen geeft je weer een boost zelfvertrouwen, wat dan weer effect heeft op jouw optimisme (of positieve mindset). Zo steekt het elkaar aan en kan een klein beetje optimisme grote gevolgen hebben. De volgende keer als je je afvraagt of het glas half vol of half leeg is, kies dan voor halfvol en laat het een eerste stap zijn dat de bal doet rollen.

Gelukkig Lijf

Wil je graag advies en of hulp op het gebied van voeding, sport of mentale vlak? Wil jij je mindset veranderen en anders (positiever) naar dingen gaan kijken? Wij bij Gelukkig Lijf helpen je graag verder. Kom kosteloos en vrijblijvend bij ons langs.

 

  1. American College of Cardiology. (2018, September 10). Positive psychological well-being can improve overall heart health: High levels of optimism may lead to a better diet, regular exercise and lower stress. ScienceDaily. Retrieved August 12, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180910142500.htm
  2. Boston University School of Medicine. (2019, August 26). New evidence that optimists live longer: After decades of research, a new study links optimism and prolonged life. ScienceDaily. Retrieved August 12, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190826150700.htm