Avocado’s!

Elke influencer die je tegenkomt op social media heeft er een keer foto van gedeeld. En elke hipster kan je het niet genoeg aanraden. We hebben het natuurlijk over avocado’s; de ronde groene vruchtgroente met een extreem grote pit. Misschien heb je het wel een keer gegeten of heb je er van gehoord, maar waar komt de terugkerende hype omtrent deze vrucht vandaan? Avocado’s zijn toch heel hoog in vetten en vetten zijn toch slecht?

Vetten

Voor degene die aan het lijnen zijn, kan een avocado als een vet bom gezien worden en zo wordt deze vrucht al snel aan de kant  geschoven. Avocado’s zitten relatief hoog in vetten in vergelijking met andere vruchten en groentes. Maar de vetten in avocado’s bevatten ook van nature gezonde vetten. Zo heeft een portie van 50 gram (ongeveer ⅓ van een medium avocado) rond de 6 gram gezonde vetten (grotendeels mono-onverzadigde vetzuren en wat poly-onverzadigde vetzuren).

Mono-onverzadigde vetten en poly-onverzadigde vetten

De mono-onverzadigde vetten spelen mee in het doen dalen van het cholesterolgehalte in ons bloed en poly-onverzadigde vetten spelen een rol in het beschermen van hart en vaatziekten. Mono-onverzadigde vetten dragen daarnaast ook nog bij aan onze cognitieve vaardigheden (1). Vetten zijn dus niet allemaal slecht en spelen een grote rol in onze gezondheid.

Avocado’s en Diabetes

Als er een wondermiddel was dat diabetes hielp voorkomen of de ontwikkeling ervan deed vertragen dan nam iedereen het. Helaas bestaat dat wondermiddel niet, maar wellicht dat avocado’s deze rol kunnen vullen. Recent onderzoek toont namelijk aan dat avocado’s een bepaalde compound (Avocatin B) met zich meebrengt dat bepaalde cellulaire processen onderdrukt die een rol spelen in de ontwikkeling van diabetes (2).

avocado

Avocado’s en Cognitief Vermogen

Avocado’s bevatten luteïne, wat ook te vinden is een kool, spinazie en eieren. Mensen die regelmatig luteïne binnen krijgen hebben een scherper cognitief vermogen (neurologische reactiesnelheid) dan mensen die minder binnen krijgen (3). Dit gecombineerd met het eerder genoemde voordeel van mono-onverzadigde vetten en je weet zeker dat een avocado je een cognitieve boost kan geven.

Slot

Natuurlijk gaat simpelweg een avocado per dag je leven niet veranderen. Maar combineer het met een gezonde levensstijl en eetpatroon en avocado’s kunnen veel voor je betekenen. Nog nooit een avocado gehad? Probeer het makkelijke onderstaande recept voor avocado toast deze week nog!

Avocado Toast

  • 2 Sneetjes volkoren brood (geroosterd)
  • Halve avocado (prak dit tot een spread in een kom en besmeer het brood)
  • Peper en zout (Sprenkel dit bovenop de spread)
  • Optionele toppings > Tomaat, ei of kipfilet. (Kies voor een topping als je wat extra smaak zoekt of een boost in eiwitten nodig hebt!)

Gelukkig Lijf

Bestaat jouw eetpatroon uit voldoende groente of fruit? Kan jouw eetpatroon wel een avocado gebruiken? Heb je moeite met het veranderen van je eetpatroon en zoek je professionele hulp? Vraag dan de gratis proefles aan en wij helpen je graag op weg.

 

 

  1. University of Illinois at Urbana-Champaign. (2017, September 7). Nutrition has benefits for brain network organization. ScienceDaily. Retrieved August 20, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170907112408.htm
  2. University of Guelph. (2019, October 30). Avocado’s may help manage obesity, prevent diabetes. ScienceDaily. Retrieved August 20, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191030120130.htm
  3. University of Illinois at Urbana-Champaign. (2017, July 25). Lutein, found in leafy greens, may counter cognitive aging. ScienceDaily. Retrieved August 20, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170725122004.htm