Je immuunsysteem boosten? Ga trainen!

Auteur: Ronan Cambon (MSc.)

 

 

 

 

Gezondheid en vooral een sterk immuunsysteem zijn momenteel belangrijker dan ooit. Gelukkig gaat er ook steeds meer aandacht uit naar de invloed van je leefstijl op je gezondheid. Langzaam maar zeker migreren we van curatief (genezen wanneer iemand al ziek of geblesseerd is) naar preventief (voorkomen dat we ziek worden of geblesseerd raken).

Leefstijl

Je leefstijl is ook van grote invloed op je immuunsysteem. We weten al dat voldoende en kwalitatief goede slaap flink invloed heeft op je immuunsysteem. Ook weten we dat gezonde voeding een groot verschil kan maken. Het lijkt er nu ook op dat de mate van spiermassa die we hebben invloed heeft op ons immuunsysteem. We zouden kunnen zeggen dat leefstijl als een puzzel is die uit verschillende onderdelen bestaat, die allemaal van invloed zijn op elkaar (voeding, beweging, slaap, sociaal, ontspanning, zingeving).

Het Onderzoek

In de strijd tegen kanker of chronische infecties moet het immuunsysteem gedurende lange tijd actief zijn. Op de lange termijn raakt het immuunsysteem echter vaak uitgeput. Wetenschappers van het Duitse kankeronderzoekscentrum (DKFZ) hebben nu bij muizen het eerste bewijs gevonden dat skeletspieren het immuunsysteem helpen functioneren bij chronische ziekten.

In veel gevallen zijn ernstig gewichtsverlies en afname van spiermassa het gevolg van kanker of gevaarlijke infecties. Naast dit proces dat bekend staat als cachexie, lijden patiënten vaak aan een verzwakt immuunsysteem. Een van de redenen hiervoor is een functieverlies van een groep T-cellen, wiens taak het is om met virus geïnfecteerde cellen of kankercellen te herkennen en te doden.

De processen die leiden tot verlies van T-celactiviteit zijn nog grotendeels onverklaard. De eerste indicaties suggereren echter dat er een verband is met cachexie. “Het is bekend dat T-cellen betrokken zijn bij het verlies van skeletspiermassa. Maar of en hoe skeletspieren op hun beurt de functie van de T-cellen beïnvloeden, is nog onduidelijk”, legt wetenschapper Guoliang Cui van de DKFZ uit.

Om erachter te komen, infecteerden de wetenschappers muizen met lymfocytisch choriomeningitis-virus (LCMV). Deze methode is een veelgebruikt modelsysteem om het beloop van acute of chronische infecties bij muizen te bestuderen. De onderzoekers analyseerden vervolgens de genexpressie in de skeletspieren van de dieren en ontdekten dat bij chronische infecties de spiercellen een verhoogde hoeveelheid van de boodschapper interleukine-15 afgeven. Dit cytokine zorgt ervoor dat T-cel voorlopers zich in de skeletspieren nestelen. Als gevolg hiervan zijn ze ruimtelijk afgebakend en beschermd tegen contact met de chronische ontsteking.

“Als de T-cellen, die de infectie actief bestrijden, hun volledige functionaliteit verliezen door continue stimulatie, kunnen de voorlopercellen uit de spieren migreren en zich ontwikkelen tot functionele T-cellen”, zegt Jingxia Wu, hoofdauteur van de studie. “Hierdoor kan het immuunsysteem het virus gedurende een lange periode continu bestrijden.”

Dus zou regelmatige training het immuunsysteem kunnen versterken? “In ons onderzoek waren muizen met meer spiermassa beter bestand tegen chronische virale infecties dan muizen met zwakkere spieren. Maar of de resultaten nu kunnen worden overgedragen op mensen, toekomstige experimenten zullen moeten uitwijzen”, legt Guoliang Cui uit.

Conclusie

Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden om harde conclusies te kunnen trekken. Het lijkt er in ieder geval sterk op dat voldoende spiermassa, naast de positieve gezondheidseffecten die al bekend zijn, een positief effect heeft op je immuunsysteem. We weten ook dat een te hoog vetpercentage zorgt voor hogere ontstekingswaarden in je bloed, wat dan weer niet goed is voor je immuunsysteem. Een sterk en gezond gespierd lichaam, mét een gezond vetpercentage krijg je door de juiste combinatie van training en voeding. Daarnaast zijn o.a. goede slaap en een effectieve coping omtrent stress onmisbaar om dit voor elkaar te krijgen (en houden). En zo komen we weer op terug op de leefstijl puzzel waar we deze blog mee begonnen.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

  1. Jingxia Wu, Nina Weisshaar, Agnes Hotz-Wagenblatt, Alaa Madi, Sicong Ma, Alessa Mieg, Marvin Hering, Kerstin Mohr, Tilo Schlimbach, Helena Borgers, Guoliang Cui. Skeletal muscle antagonizes antiviral CD8 T cell exhaustionScience Advances, 2020; 6 (24): eaba3458 DOI: 10.1126/sciadv.aba3458