“De knop was om”: Hoe Gelukkig Lijf-klant Marieke al 40 kilo afviel.

‘Het is nu goed, ik heb nu de wil om wat aan het gewicht te doen, ik wil gezonder verder.’ In december weet Marieke dat de spreekwoordelijke knop om is. Velen zullen dit moment vast bij zichzelf herkennen. Na een tijdje rond te lopen wetende dat je veranderingen moet en wil maken, komt het moment dat je weet dat je er ook echt klaar voor bent. ‘Het was ook echt een stukje besef: kom op, dit ga je voor jezelf doen. Gun jezelf dit.’

Laagdrempelig en expertise

En zo kwam ze in januari bij Gelukkig Lijf binnen. ‘Na mijn twee bevallingen was het gewicht niet bepaald beter geworden, elke keer een beetje toegenomen. Ik wist al wel dat mijn eetpatroon wel van invloed was; onregelmatig, ongezond, eten bij stress.’ De keuze voor Gelukkig Lijf was hierin bewust gemaakt. ‘Ik wist wel dat ik Personal Training wilde, niet een sportschool, ik houd niet zo van die cultuur. Liever wat kleinschaliger. Dit is het wat jullie doen, jullie expertise, deze trajecten. Heel kleinschalig en prettig.’

‘Wat ik hoopte dat heb ik ook wel ervaren. Als ik het onprettig vind kap ik er ook wel mee, zo werkt het vaak bij mij. Wat ik heel fijn vind is dat, ondanks dat ik een traject met alleen PT gekozen heb, je in het contact merkt aan de trainers dat jullie zowel achtergronden in psychologie en voeding hebben. Ondanks dat ik geen all-in pakket had, was dat wel heel fijn om te merken. Een combinatie van laagdrempeligheid en expertise.’

Omschakeling

De eerste weken waren het moeilijkst vertelt Marieke. ‘Best veel tijd nodig om na te denken over eten. Dat kostte redelijk veel moeite, maar dat zegt misschien ook wel wat over de grootte van de omslag. Natuurlijk kon ik ook minder eten, dus was er eerst een klein honger gevoel, maar dat duurde maar anderhalve week.’ Gelukkig gaat het steeds makkelijker. ‘Achteraf gezien hebben we de basis goed neergezet. Er zit nu veel meer structuur in mijn eten, prettig ook wel die houvast.’

‘Ik denk er ook meer over na nu, ik ben een stuk bewuster geworden. Vroeger kwam het nog vaak voor dat ik vanuit stress en onregelmatigheid mijn lunch niet klaarmaakte, maar regelde. Dat zegt misschien al genoeg, als je iets moet ‘regelen’. Structuur en er bewust erover nadenken heeft daar ook mee te maken. Überhaupt ben ik nu bewuster van mijn structuur, ook op gebied van werk en stress.’

‘Gelukkig heb ik heb wel lekker gegeten, echt een nieuw patroon. Maar wel mijn eigen patroon. Niet alleen droge crackers, dan was het ook niet gelukt. Je kunt met gewone producten al een heel eind komen. En ondanks at je minder eet, merk je dat al vrij snel niet meer.’

Een half jaar en 36 kilo verder

De moeite die Marieke er in het begin van het traject in heeft gestoken, legde haar zeker geen windeieren tijdens de maanden die volgden. Inmiddels is er al 40 (!) af, geen onbelangrijk feit. ‘En ik voel me veel fitter, zowel fysiek en mentaal. Natuurlijk ook door het lichter zijn. Ik heb ook meer energie, en ik voel me sterker het dagelijks doen en laten.’ Ook in haar omgeving wordt dit meermaals opgemerkt. Tijdens een intervisie voor haar beroep als specialist ouderengeneeskunde krijgt ze te horen dat het verschil ook gezien wordt in de energie die ze uitstraalt, alsof ze er ‘meer staat’. Mooie complimenten als je het ons vraagt!

Vicieuze cirkel doorbreken

‘Op zich heb ik sporten altijd wel leuk gevonden. Het wordt alleen een vicieuze cirkel als je er minder goed in wordt. Ik houd wel van intensief sporten, een beetje doodgaan, nog een extra stapje. Je kan op een gegeven alleen door je gewicht steeds minder, dat maakt het ook wel minder leuk. Het wordt een steeds hogere drempel.’ Ondanks dat sporten nog steeds wel iets wat ze moet inplannen, merkt ze het ook al in haar dagelijkse beweging. ‘Een bepaald aantal stappen halen lukt een stuk makkelijker.’

‘Wil je het voor jezelf? Of vind je dat het moet?’

Gevraagd naar mogelijke tips voor mensen die denken aan een traject noemt ze een aantal rake dingen: ‘De insteek is belangrijk, wil je het voor jezelf? Of vind je dat het moet? En een goed begin is het halve werk. Een serieuze start maken helpt, kijken wat voor jou werkt of juist niet werkt. En van daaruit verder. Dat motiveert ook. Je ziet ook wat het effect is door wekelijks te wegen, dus je kan ook bijsturen. Je moet er echt voor gaan zitten en aanpassingen maken.”

‘Ik vind ook dat het mentale aspect erg belangrijk is. Ik heb zelf voor een PT traject gekozen omdat ik met het mentale aspect zelf al bezig was. Maar als je je hier nog niet in verdiept hebt, zou ik zeker aanraden om voor een all-in pakket te kiezen.’

Ondanks dat het nog steeds ‘work in progress’ is, is Marieke wat ons betreft een erg mooi voorbeeld van hoe hard het kan gaan als je met de juiste intentie en discipline veranderingen teweeg wil brengen in je gewicht en fitheid. En ook niet onbelangrijk: erg gezellige trainingen!

Ben je benieuwd of wij jou, net als Marieke, kunnen helpen met het ontwikkelen van een Gelukkig(er) Lijf? Plan dan een gratis en vrijblijvende proefles in, in Apeldoorn of Arnhem!