Hoe staan je kans op hart en vaatziektes, diabetes type 2 en andere chronische ziektes kan verlagen.

Wanneer onze gezondheid achteruit gaat en we meer risico’s lopen op het gebied van diabetes en hart en vaatziektes weten sommige niet waar ze moeten beginnen. Je moet je levensstijl aanpassen en dat kan voor sommige erg beangstigend zijn. Verandering is nodig, maar waar begin je? Volgens recent onderzoek kom je met meer staan (en minder zitten) al een heel eind.

staan

Insuline

Insuline is een hormoon dat een rol speelt in de regulering van de bloedsuikerspiegel en ons metabolisme. Wanneer iemand minder gevoelig wordt voor insuline of insulineresistentie ontwikkeld door overgewicht, inactiviteit, roken en stress, kan glucose minder goed worden opgenomen wat invloed heeft op onze bloedsuikerspiegel. Dit kan vervolgens een rol spelen in de ontwikkeling van (pre)diabetes en of andere chronische ziektes.

Er zijn veel behandelmethodes voor insulineresistentie, waaronder vaak verandering van levensstijl bij komt kijken. Inactiviteit is een van de vele voorkomende (deel) oorzaken van insulineresistentie. Om dit tegen te gaan is een actieve levensstijl nodig, maar recent onderzoek toont aan dat meer staan ook al kan helpen. Meer staan zorgt ervoor dat je meer gevoelig bent voor insuline en het dus beter kan opnemen (1). Hierdoor kan glucose dus beter worden opgenomen waardoor je minder risico loopt op chronische ziektes waarbij insulineresistentie een rol speelt.

Slot

Verandering is altijd lastig, maar wel vaak nodig en al helemaal als het te maken heeft met je gezondheid. Alles in een keer willen aanpakken kan lastig zijn, maar probeer dan kleine stapjes te maken die toch kunnen bijdragen aan een betere (gezondere) levensstijl. Pak een keer de fiets naar de winkel, wacht je op de bus? Ga staan in plaats van zitten. Deze activiteiten lijken misschien klein, maar zijn wel vaak haalbaar en kunnen weer in rol spelen in de motivatie voor grotere veranderingen.

Gelukkig Lijf

Als alleen staan al een impact kan hebben op chronische ziektes, bedenk dan wat meer beweging en een verbeterd voedingsplan je wel niet kunnen bieden. Weet je niet waar je moet beginnen of vind je dit spannend? Wij helpen je graag op weg naar een nieuwe, verbeterde versie van jezelf. Vraag de gratis proefles aan en zie wat wij voor jou kunnen betekenen.

 

  • University of Turku. (2021, September 10). Researchers observed association between standing and insulin sensitivity – standing more may help prevent chronic diseases. ScienceDaily. Retrieved September 12, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210910121620.htm