Hoe bestrijd je effectief ‘fatty liver disease’?

Auteur: Douwe Beker (MSc.)

Overtollig vet wordt vaak voornamelijk geassocieerd met de vet opbouw aan de buitenkant van het lichaam. Men stoort zich aan het vet op de buik of heupen, en wil daar als eerste vanaf. Echter speelt de ophoping van vet binnen in het lichaam vaak minstens zo’n grote rol (of zelfs groter) bij het behoud van een goede gezondheid. Een voorbeeld hiervan is  ‘fatty liver disease’ (NAFLD, vaak wordt hierbij ook ‘non-alcoholic’ vermeld, omdat alcoholisme ook een fatty liver kan veroorzaken.) Vet opbouw in- en rondom de lever dus, wat de meest voorkomende ziekte aan de lever is wereldwijd.

Littekenweefsel

Fatty liver is in voorgaand onderzoek meermaals geassocieerd met obesitas, type 2 diabetes, hoge bloeddruk en lipide (vet) verstoringen. Als er niks aan gedaan wordt, kan fatty liver leiden tot cirrose, waarin leverweefsel onomkeerbaar omgezet wordt in littekenweefsel. Met levensbedreigende consequenties. De oorzaak van fatty liver is voornamelijk een ongezonde levensstijl – dus te veel suiker en een gebrek aan beweging –  maar heeft ook een genetische component.

Onderzoek

Maar wat is er dan concreet aan te doen? Dat vroegen onderzoekers van het German Institute of Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke (DifE) (1) zich ook af. Hierbij werd name gekeken naar de relatie tussen de eiwitinname van obese proefpersonen met een non-alcoholic fatty liver. Een groep van 19 proefpersonen volgden al dan niet een dieet hoog, of juist laag in eiwitten. Door middel van een ‘bariatrische’ operatie werden vervolgens leverweefsels afgenomen.

Analyse van de weefsels lieten vervolgens zin dat een dieet op basis van calorierestrictie en een hoge eiwitinname effectiever was dan een dieet op basis van calorierestrictie en een lage eiwitinname. Effectiever in de zin dat de hoeveelheid lever vet afnam met 40 procent in de hoge-eiwitgroep. In de lage-eiwitgroep bleef de hoeveelheid lever vet daarentegen gelijk. De deelnemers aan de studie verloren beiden hetzelfde gewicht door de calorierestrictie; beide groepen gemiddeld 5 kilogram. Andreas Pfeiffer, hoofd van de onderzoeksgroep zegt hierover: “Als de resultaten van grotere studies ook deze kant op blijven wijzen, zullen de aanbevelingen voor een hogere eiwitinname samen met een gezond dieet met minder vet onderdeel worden van een effectieve therapie voor fatty liver.”

lever vet

Grotere plaatje

Uiteraard moet je, zoals de onderzoekers zelf ook doen, voorzichtig zijn met het stellen van hele harde conclusies op basis van een onderzoek. Echter vallen deze conclusies wel in een groter plaatje waarin al duidelijk was dat een hogere eiwitinname voor een gezondere manier van afvallen kan zorgen. Zowel op basis van het behoud van spieren, het hongergevoel, maar dus wellicht ook op het gebied van het verlagen van je interne vetmassa. Wat zeker op het gebied van gezondheid een grote factor kan zijn. Een hogere interne vetmassa is namelijk weer gelinkt aan hogere ontstekingswaarden in het lichaam. Met alle consequenties van dien.

Let er dus bij het afvallen op dat je niet alleen naar je calorie-inname kijkt, maar je ook bewust bent van de totale eiwitinname. In de praktijk zien we vaak ook dat het soms lastig is om bijvoorbeeld een eiwitinname van 25% van je totale aantal calorieën te behalen. Dit vergt soms wel wat omschakeling of het inpassen van andere voedingsmiddelen in je voedingspatroon. Voor diegenen die al wat langer bezig zijn met het bijhouden van hun voeding en eiwitten, hoe zorgen jullie ervoor dat je de eiwitinname hoog houdt? We zijn benieuwd! En wellicht een mooi blogonderwerp voor de komende tijd.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

Bronnen:

(1) Chenchen Xu, Mariya Markova, Nicole Seebeck, Anne Loft, Silke Hornemann, Thomas Gantert, Stefan Kabisch, Kathleen Herz, Jennifer Loske, Mario Ost, Verena Coleman, Frederick Klauschen, Anke Rosenthal, Volker Lange, Jürgen Machann, Susanne Klaus, Tilman Grune, Stephan Herzig, Olga Pivovarova‐Ramich, Andreas F. H. Pfeiffer. High‐protein diet more effectively reduces hepatic fat than low‐protein diet despite lower autophagy and FGF21 levelsLiver International, 2020; DOI: 10.1111/liv.14596