Gezondheidsveranderingen maken tijdens je zwangerschap, een goed idee?

Iedereen zal het erover eens zijn dat we pasgeboren kinderen zo gezond mogelijk op de wereld willen zetten. Vandaar dat veel (aanstaande) ouders zich bewuster worden van een gezonde leefstijl wanneer er een kind op komst is. Het gaat immers niet alleen meer om jezelf, maar ook om het kind. In hoeverre een ongezonde levensstijl ook invloed heeft op het kind, wordt steeds beter in beeld gebracht door recent onderzoek. Welke impact precies? En wat kan je tijdens de zwangerschap het beste doen?

Risico’s overgewicht

Lizzy D’Angelo, onderzoeker van de Britse Hartstichting (British Heart Foundation) geeft aan dat een zwangerschap meer risico’s kan geven voor mensen met overgewicht. Echter, je richten op veel afvallen tijdens een zwangerschap wordt afgeraden. Daarom startte King’s College Londen (in samenwerking met de BHF) een onderzoek [1] naar wat een verstandigere strategie zou zijn. En naar de mogelijke voordelen voor moeder en kind hiervan.

In het onderzoek werd ingezet om het dieet en de fysieke activiteit van zwangere vrouwen te verbeteren. Door middel van een dieet- en bewegingsinterventie werd deze groep vergeleken met een controlegroep, die weinig veranderde in hun leefstijl.

personal training arnhem

Lagere hartslag, gezonder dieet

Na 3 jaar werden de twee groepen met elkaar vergeleken. Wat bleek? De kinderen uit de interventiegroep hadden gemiddeld een hartslag die gemiddeld 5 slagen per minuut lager lag dan de kinderen uit de controle groep. Een hogere rusthartslag wordt (in volwassenen) geassocieerd met hypertensie en cardiovasculaire disfunctie.

Daarnaast bleek dat ook de moeders na 3 jaar nog steeds een gezonder dieet onderhielden na de zwangerschap. Een lagere gemiddelde bloedsuikerspiegel, lagere verzadigde vetten inname en hogere eiwitinname werd gerapporteerd door de vrouwen. De onderzoekers geven aan dat een zwangerschap een hele mooie kans biedt om blijvende gezondheidsveranderingen te maken. Voor zowel de moeder als het kind. Echter wil je je hierbij dus wel voornamelijk richten op meer bewegen en gezonder gaan eten. Niet zozeer afvallen of veel minder gaan eten. Of hooguit iets afvallen als bijverschijnsel van de verbeteringen in het dieet.

Gezondere moeder en kind

Fysiek actief blijven en een gebalanceerd dieet zijn beide belangrijke manieren om ons hart gezond te houden. Dit onderzoek wijst erop dat voor zwangere vrouwen daar de voordelen niet ophouden. Een gezond dieet voor, tijdens en na de zwangerschap kan dus voor zowel moeder als kind hele positieve effecten hebben op lange termijn.
Juist in deze tijd kan het soms lastig zijn om voldoende beweging en een structureel gezond voedingspatroon te verkrijgen. Ben jij zwanger of wil je dit graag worden? Neem gerust eens verder een kijkje op onze website of plan een (geheel vrijblijvend) kennismakingsgesprek in met een van onze Personal Trainers in Arnhem of Apeldoorn. Wij bij Gelukkig Lijf kunnen je namelijk als geen ander helpen om blijvende veranderingen in zowel je beweeg- als voedingspatroon te bewerkstelligen.

 

[1] Kathryn V. Dalrymple et al. Adiposity and cardiovascular outcomes in three‐year‐old children of participants in UPBEAT, an RCT of a complex intervention in pregnant women with obesity. Pediatric Obesity, 2020 DOI: 10.1111/ijpo.12725